Verwachte start programma en zorg: april 2025

Veelgestelde vragen

Ik heb al een account

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen voor mensen die al deelnemen aan het programma. Of je nu praktische hulp zoekt of iets wilt opfrissen — we helpen je graag verder.

Over het programma

Hoe kan ik meer grip krijgen op mijn diabetes type 2?
Samen met de door jou gekozen diëtist wordt een individueel behandelplan voor je opgesteld. Je krijgt persoonlijke begeleiding van je diëtist en volgt een met jou afgestemde behandeling. Je legt alle informatie vast in de FoodFirst Health app waarin de diëtist maar ook jijzelf jouw voortgang kan volgen, Zo werk je stap voor stap aan het verlagen van je bloedsuikerspiegel en krijg je steeds meer grip op jouw diabetes type 2.
Hoe is het programma opgebouwd?
Het programma begint met een videogesprek waarbij je samen met je diëtist persoonlijke behandeldoelen opstelt. De eerste drie maanden van het programma heb je wekelijks een online afspraak met de diëtist. In de negen maanden daarna is dat elke twee weken. In dit eerste jaar werk je toe naar het behalen van je behandeldoelen.
Hoe werkt de begeleiding door een persoonlijke diëtist?
Na je aanmelding in de FoodFirst Health app, kun je zelf je diëtist kiezen. Dat kan iemand zijn die jou persoonlijk aanspreekt of bijvoorbeeld een diëtist die toevallig beschikbaar is op de dagen en tijden die jou het beste uitkomen. Nadat je de diëtist hebt gekozen, kies je een dag en tijd waarop je de intake wil plannen. Je krijgt voortdurend ondersteuning van de door jou gekozen diëtist.
Wat gebeurt er in het tweede jaar van het programma?
Het tweede jaar is bedoeld om de behaalde resultaten van het eerste jaar, zoals je verlaagde bloedsuikerspiegel, ook vast te houden. Je hebt maandelijks een online afspraak met je diëtist en ontvangt tussendoor persoonlijke berichten, video's en informatie via de FoodFirst Health app.
Kan ik de behandeling volgen in mijn eigen tempo?
Ja, je kunt de behandeling volgen in je eigen tempo. Tijdens het eerste videogesprek met de diëtist spreek je samen af in welke volgorde en wel tempo je het programma wil volgen. Hiermee helpen we je om het gemakkelijk te maken en ook goed vol te kunnen houden.
Kan ik een keuze maken voor een diëtist in de buurt?
In de FoodFirst Health app kun je zelf een diëtist kiezen die beschikbaar is. Heb je voorkeur voor een diëtist die je al kent? Dan kan deze diëtist zich aanmelden bij Liva Healthcare via https://careers.livahealthcare.com/jobs/4771416-digitaal-dietist-nederland.
Wat houdt de gepersonaliseerde behandeling in?
De diëtist luistert goed naar jouw wensen en houdt rekening met jouw behoeften en voorkeur voor de volgorde waarin wil werken. Samen bepaal je dan ook jouw doelen. De behandeling is hierdoor een op maat gemaakt voedingsplan met afspraken over je beweegdoelen en je slaappatroon, waar jouw persoonlijke diëtist je voortdurend in ondersteunt.
Hoeveel tijd kost het programma en wat gebeurt er als ik het niet kan volhouden?
Hoeveel tijd het kost is verschillend per persoon, omdat je het programma in een tempo volgt dat zoveel mogelijk aansluit bij jouw wensen en gewoonten. Als je het lastig vindt om vol te houden kunnen we het tempo aanpassen. Natuurlijk kun je tussentijds stoppen als je dat wil. Kijk hier voor meer informatie over het verloop van het programma. Wel horen we graag wat de reden is als je stopt, zodat we jou en andere deelnemers in de toekomst beter kunnen helpen.
Hoe plan ik een afspraak met mijn diëtist?
Na het downloaden van de FoodFirst Health app en het invullen van jouw gegevens, kun je via de kalender in de FoodFirst Health app eenvoudig een afspraak boeken met je diëtist op een dag en tijdstip dat jou goed uitkomt.
Wat gebeurt er tijdens het eerste videogesprek (de intake)?
Tijdens dit gesprek bespreek je jouw situatie en wensen met de diëtist. Samen bepaal je hoe je jouw bloedsuikerspiegel wilt verlagen en in welk tempo. De diëtist stelt op basis van deze informatie en jouw voorkeuren een behandelplan op.
Hoe wordt mijn behandelplan opgesteld?
Je stelt samen met je diëtist een behandelplan op en bepaalt doelen op basis van jouw wensen en tempo.

Voortgang

Hoe kan ik mijn voortgang volgen?
In de FoodFirst Health app voer je op afgesproken momenten in wat je hebt gegeten, je beweging, je ontspanning en je slaap, bijvoorbeeld elke twee dagen of elke week. Je kunt je voortgang ten opzichte van je doelen zelf volgen in de FoodFirst Health app.  Je kunt via de app ook op elk moment vragen stellen aan je diëtist. De diëtist zal op vaste momenten reageren.
Kan ik op elk moment mijn vragen stellen aan mijn diëtist?
Ja, je kunt op elk moment vragen stellen aan je diëtist via de FoodFirst Health app. De diëtist zal op vaste momenten reageren.
Hoe ontvang ik informatie en ondersteuning tijdens het programma?
Naast de online afspraken ontvang je via de FoodFirst Health app persoonlijke berichten, video's en informatie die passen bij de fase van jouw behandeling.
Wat gebeurt er als ik een update vergeet?
Als je een update vergeet, ontvang je een herinnering. Het is ook mogelijk om je eigen herinneringsmoment in te stellen.
Welke hulpmiddelen kunnen worden gebruikt tijdens de behandeling?
We kijken samen naar de beste manier om je voortgang bij te houden. Als je bijvoorbeeld een Apple Watch, Galaxy Watch of Fitbit hebt, kan deze gekoppeld worden en hoef je minder in te voeren.
Kan ik tijdens gebruik van het programma wisselen van diëtist als ik niet tevreden ben?
Ja, je kunt wisselen van diëtist als je niet tevreden bent.
Wat zijn de gevolgen als ik voor het einde van het programma stop?
Als er iets verandert in je situatie waardoor je niet meer kunt deelnemen, kun je in overleg met je diëtist besluiten te stoppen. In dat geval word je terugverwezen naar je huisarts. Er zullen nooit kosten aan jou worden doorberekend.

App support

Ik krijg de melding dat mijn e-mailadres onjuist is
Dit gebeurt als jouw e-mailadres niet overeenkomt met het adres dat jouw zorgverlener aan ons heeft doorgegeven. Om dit op te lossen:
• Zorg ervoor dat je het exacte e-mailadres gebruikt dat jouw zorgverlener heeft gedeeld.
• Controleer of er geen extra spaties aan het einde van jouw e-mailadres staan.
• Wil je een ander e-mailadres gebruiken? Neem contact met ons op via info@foodfirsthealth.nl, dan passen het e-mail adres aan.
Kan ik de app op mijn computer of laptop gebruiken?
De FoodFirst Health app is alleen beschikbaar voor smartphones en tablets, niet voor computers of laptops.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
1. Open de app
2. Tik op "Profiel"
3. Scroll naar "Juridisch & Privacy"
4. Tik op "Mijn account verwijderen" en bevestig.

Je ontvangt een bevestigingsmail dat je account is verwijderd. Voor volledige gegevensverwijdering kun je contact met ons opnemen. Let op, een account verwijderen kan niet ongedaan worden gemaakt.
De stappengegevens van mijn stappenteller worden niet weergegeven in de FoodFirst Health app
Dit kan komen door:
• Een onjuist e-mailadres.
• Een onjuist telefoonnummer.
• Je hebt al een account bij ons.
Hoe neem ik deel aan het videogesprek met mijn diëtist?
Via de app (aanbevolen):
1. Open de app op het tijdstip van jouw afspraak.
2. Tik op "Deelnemen" bovenaan het tabblad “Vandaag”.

Via de e-mail link:
1. Klik op de link die naar je e-mail is gestuurd.
2. Je kunt de link op telefoon, tablet of computer gebruiken.
3. Gebruik Google Chrome of Firefox.

Na het kiezen van een optie:
1. Voer je naam in op de pagina “Deelnemen aan je Live Videogesprek”.
2. Tik op “Deelnemen”.
3. Geef toegang tot je camera en microfoon.
4. Je ziet jezelf op het scherm.
5. Tik op “Nu deelnemen”.
6. Wacht tot de diëtist is ingelogd.

Let op: De link werkt pas 5 minuten voor je afspraak.
Hoe neem ik contact op met mijn diëtist?
1. Open de FoodFirst Health app.
2. Tik op “Berichten” onderaan het scherm.
3. Selecteer de naam van je diëtist.
4. Type je bericht.
Wat te doen bij technische problemen met de FoodFirst Health app?
• Verwijder de FoodFirst Health app en installeer deze opnieuw.
• Wis de cache.
• Controleer de internetverbinding.
• Check of je de nieuwste versie van de app hebt.
• Update indien nodig de software van je telefoon.
Ik heb mijn verificatiecode niet ontvangen
• Controleer of je internetverbinding hebt.
• Het kan zijn dat we een onjuist mobiel nummer van je hebben; neem contact met ons op om dit te laten aanpassen.
• Vraag slechts één verificatiecode aan en wacht. Het aanvragen van meerdere codes maakt eerdere codes ongeldig.
• Als je te veel codes hebt aangevraagd, kan het zijn dat je tijdelijk geblokkeerd bent. Probeer de FoodFirst Health app dan opnieuw te installeren.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Om je wachtwoord opnieuw in te stellen:
1. Tik op "Wachtwoord vergeten/Resetten" op het inlogscherm
2. Volg de instructies op het scherm
3. Controleer je spam map als je de reset-e-mail niet heb ontvangen
4. Nog steeds problemen? Neem contact met ons op via info@foodfirsthealth.nl, dan helpen we je graag verder.
Hoe kan ik mijn afspraak verzetten of annuleren?
1. Ga naar de "Vandaag" pagina in de FoodFirst Health app
2. Tik op de drie puntjes naast jouw afspraak en kies "Verzetten" of "Annuleren".

Annuleringen moeten minimaal 48 uur van tevoren worden doorgegeven. Latere annuleringen worden als een gemiste afspraak beschouwd.
Wat moet ik doen als mijn diëtist niet in de afspraak komt?
• Je hebt mogelijk niet alle stappen goed doorlopen om deel te nemen aan het gesprek.
• Je hebt je mogelijk vergist in de afspraaktijd.
• Je diëtist had mogelijk een verbindingsprobleem.
Wat moet ik doen als ik mijn diëtist niet kan zien of horen tijdens het videogesprek?
• Check of je toegang hebt gegeven tot je camera en microfoon.
• Controleer of je telefoon niet op stil staat.
• Check of het volume is ingeschakeld.
Wat als ik problemen blijf houden met de app?
Als je nog steeds problemen hebt, stuur ons dan informatie over je apparaat.
• Het merk en model.
• De app-versie (te vinden in Profiel > Overig > App versie.
• Een korte beschrijving van het probleem.
• Schermafbeeldingen of een opname van het probleem.
• App logs (ga naar Profiel > Overig > Logs uploaden).
• De besturingssysteemversie:
iPhone: Instellingen > Algemeen > Over telefoon > Softwareversie
Android: Instellingen > Over telefoon/apparaat > Android/Softwareversie.

Voor alle overige vragen kun je contact met ons opnemen via info@foodfirsthealth.nl, dan helpen we je graag verder.
Hoe kan ik de app downloaden?
De app is beschikbaar in Google Play en in de App Store. Zodra je bent doorverwezen door de huisarts, ontvang je een bericht van FoodFirst Health met een inlogcode om de app te downloaden.