Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen die je meer kunnen vertellen over het programma en je deelname. We maken het graag helder en eenvoudig.
Over het programma
Wat is het doel van het Mijn diabetes type 2 plan?
Het doel van het programma is om je te helpen je bloedsuiker onder controle te krijgen en te houden. En om je algehele gezondheid te verbeteren.
Hoe kan ik meer grip krijgen op mijn diabetes type 2?
Samen met de door jou gekozen diëtist wordt een behandelplan voor jou opgesteld. Je krijgt persoonlijke begeleiding van je diëtist en volgt een met jou afgestemde behandeling. Je legt alle informatie vast in de speciale FoodFirst Health app waarin de diëtist maar ook jijzelf jouw voortgang kunnen volgen. Zo werk je stap voor stap aan het verlagen van je bloedsuikerspiegel en krijg je steeds meer grip op jouw diabetes type 2.
Is het programma geschikt voor mij?
Het programma is geschikt voor mensen met diabetes type 2 die op zoek zijn naar een persoonlijke behandeling om hun bloedsuikerspiegel te verlagen en hun gezondheid te verbeteren Je kunt het doen op elke plek waar jij wil en hoeft niet voor afspraken ergens heen. Alles gaat digitaal. Tijdens het eerste videogesprek met de diëtist bepaal je op welke manier het programma aansluit bij jouw specifieke behoeften en doelen.
Hoe is het programma opgebouwd?
Het programma begint met een videogesprek waarbij je samen met je diëtist persoonlijke behandeldoelen opstelt. De eerste drie maanden van het programma heb je wekelijks een online afspraak met de diëtist. In de negen maanden daarna is dat elke twee weken. In dit eerste jaar werk je toe naar het behalen van je behandeldoelen.
Hoe werkt de begeleiding door een persoonlijke diëtist?
Na je aanmelding in de FoodFirst Health app, kun je zelf je diëtist kiezen. Dat kan iemand zijn die jou persoonlijk aanspreekt of bijvoorbeeld een diëtist die toevallig beschikbaar is op de dagen en tijden die jou het beste uitkomen. Nadat je de diëtist hebt gekozen, kies je een dag en tijd waarop je de intake wil plannen. Je krijgt voortdurend ondersteuning van de door jou gekozen diëtist.
Wat gebeurt er tijdens het eerste videogesprek (de intake)?
Tijdens dit gesprek bespreek je jouw situatie en wensen met de diëtist. Samen bepaal je hoe je jouw bloedsuikerspiegel wilt verlagen en in welk tempo. De diëtist stelt op basis van deze informatie en jouw voorkeuren een behandelplan op.
Welke hulpmiddelen kunnen worden gebruikt tijdens de behandeling?
We kijken samen naar de beste manier om je voortgang bij te houden. Als je bijvoorbeeld een Apple Watch, Galaxy Watch of Fitbit hebt, kan deze gekoppeld worden en hoef je minder in te voeren.
Kan ik de behandeling volgen in mijn eigen tempo?
Ja, je kunt de behandeling volgen in je eigen tempo. Tijdens het eerste videogesprek met de diëtist spreek je samen af in welke volgorde en wel tempo je het programma wil volgen. Hiermee helpen we je om het gemakkelijk te maken en ook goed vol te kunnen houden.
Is het programma ook beschikbaar in andere talen dan Nederlands?
Nee, het programma is momenteel alleen beschikbaar in het Nederlands.
Wat houdt de gepersonaliseerde behandeling in?
De diëtist luistert goed naar jouw wensen en houdt rekening met jouw behoeften en voorkeur voor de volgorde waarin je wil werken. Samen bepaal je dan ook jouw doelen. De behandeling is hierdoor een op maat gemaakt voedingsplan met afspraken over je beweegdoelen en je slaappatroon, waar jouw persoonlijke diëtist je voortdurend in ondersteunt.
Heb ik een verwijzing nodig van mijn huisarts?
Ja, je hebt een verwijzing nodig. Het kan zijn dat jouw huisarts je adviseert en verwijst naar dit programma. Maar je mag je huisarts ook zelf om een verwijzing vragen.
Kan ik zelf een diëtist kiezen?
Ja, via de FoodFirst Health app kun je zelf de diëtist kiezen die beschikbaar is en bij jou past. Deze diëtist is jouw persoonlijke aanspreekpunt gedurende het hele behandelprogramma.Heb je voorkeur voor een diëtist die je al kent? Dan kan deze diëtist zich aanmelden bij Liva Healthcare via https://careers.livahealthcare.com/jobs/4771416-digitaal-dietist-nederland.
Wat gebeurt er in het tweede jaar van het programma?
Het tweede jaar is bedoeld om de behaalde resultaten van het eerste jaar, zoals je verlaagde bloedsuikerspiegel, ook vast te houden. Je hebt maandelijks een online afspraak met je diëtist en ontvangt tussendoor persoonlijke berichten, video's en informatie via de FoodFirst Health app.
Hoe worden mijn persoonlijke behandeldoelen bepaald?
Tijdens de intake met de diëtist bepaal je jouw persoonlijke behandeldoelen op het gebied van eten, beweging, slaap en ontspanning. Het uiteindelijke doel is je bloedsuikerspiegel (HbA1c) blijvend te verlagen.
Hoe kan ik mijn voortgang volgen?
In de FoodFirst Health app kun je je voortgang zelf registreren en volgen. Je kunt via de app ook op elk moment vragen stellen aan je diëtist.
Waarom duurt het programma 2 jaar?
Het is belangrijk om stap voor stap nieuwe gewoontes aan te leren om zo steeds dichter bij jouw doel te komen. Het aanleren van nieuwe vaardigheden 6 tot 9 maanden duurt, maar 18 tot 24 maanden kan duren. Tijdens de eerste 12 maanden begeleiden we je intensief. In het tweede jaar volgt de fase waarin we jou helpen om vol te houden.
App support
Hoe kan ik de app downloaden?
De FoodFirst Health app is beschikbaar in Google Play en in de App Store. Zodra je bent doorverwezen door de huisarts, ontvang je een bericht van FoodFirst Health met een inlogcode om de app te installeren.
Kan ik de app op mijn computer of laptop gebruiken?
De FoodFirst Health app is alleen beschikbaar voor smartphones en tablets, niet voor computers of laptops.