Verwachte start programma en zorg: april 2025

Veelgestelde vragen

Ik heb nog geen account

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen die je meer kunnen vertellen over het programma en je deelname. We maken het graag helder en eenvoudig.

Over het programma

Wat is het doel van het Mijn diabetes type 2 plan?
Het doel van het programma is om je te helpen je bloedsuiker onder controle te krijgen en te houden. En om je algehele gezondheid te verbeteren.
Hoe kan ik meer grip krijgen op mijn diabetes type 2?
Je krijgt persoonlijke begeleiding van je diëtist en volgt een met jou afgestemde behandeling.
Is het programma geschikt voor mij?
Het programma is bedoeld voor mensen met diabetes type 2 die behoefte hebben aan een persoonlijke aanpak om hun bloedsuikerspiegel te verlagen en hun gezondheid te verbeteren. Je kunt overal aan het programma deelnemen, zonder dat je voor afspraken naar een locatie hoeft te gaan.
Hoe is het programma opgebouwd?
Het programma start met een videogesprek waarin je samen met je diëtist persoonlijke behandeldoelen opstelt. In de eerste drie maanden heb je wekelijks een vast contactmoment met de diëtist via video- en tekstberichten. In de daaropvolgende negen maanden is dit elke twee weken. Gedurende dit eerste jaar werk je aan het behalen van je behandeldoelen.
Hoe werkt de begeleiding door een persoonlijke diëtist?
Na je aanmelding in de FoodFirst Health app, kun je zelf je diëtist kiezen. Dat kan iemand zijn die jou persoonlijk aanspreekt of bijvoorbeeld een diëtist die toevallig beschikbaar is op de dagen en tijden die jou het beste uitkomen. Nadat je de diëtist hebt gekozen, kies je een dag en tijd waarop je de intake wil plannen. Je krijgt voortdurend ondersteuning van de door jou gekozen diëtist.
Wat gebeurt er tijdens het eerste videogesprek (de intake)?
Tijdens dit gesprek bespreek je jouw situatie en wensen met de diëtist. Samen bepaal je hoe je jouw bloedsuikerspiegel wilt verlagen en in welk tempo. De diëtist stelt op basis van deze informatie en jouw voorkeuren een behandelplan op. Informeer bij je huisarts of praktijkondersteuner (POH) naar je meest recente HbA1c-meting voordat je deelneemt aan de intake.
Welke hulpmiddelen kunnen worden gebruikt tijdens de behandeling?
We kijken samen naar de beste manier om je voortgang bij te houden. Als je bijvoorbeeld een Apple Watch, Galaxy Watch of Fitbit hebt, kan deze gekoppeld worden en hoef je minder in te voeren.
Wat houdt de gepersonaliseerde behandeling in?
De diëtist luistert goed naar jouw wensen en houdt rekening met jouw behoeften en voorkeur voor de volgorde waarin je wil werken. Samen bepaal je dan ook jouw doelen. De behandeling is hierdoor een op maat gemaakt voedingsplan met afspraken over je beweegdoelen en je slaappatroon, waar jouw persoonlijke diëtist je voortdurend in ondersteunt.
Heb ik een verwijzing nodig van mijn huisarts?
Ja, je hebt een verwijzing via ZorgDomein nodig. Je huisarts of praktijkondersteuner kan je adviseren en verwijzen naar dit programma. Je kunt ook zelf je huisarts om een verwijzing vragen.
Wat gebeurt er in het tweede jaar van het programma?
Het tweede jaar richt zich op het behouden van de behaalde resultaten, zoals je verlaagde bloedsuikerspiegel. Tussendoor ontvang je persoonlijke berichten, video's en informatie via de app. Je hebt maandelijks één contactmoment met je diëtist via een bericht.
Hoe worden mijn persoonlijke behandeldoelen bepaald?
Tijdens de intake met de diëtist bepaal je jouw persoonlijke behandeldoelen op het gebied van eten, beweging, slaap en ontspanning. Het uiteindelijke doel is je bloedsuikerspiegel (HbA1c) blijvend te verlagen.
Hoe kan ik mijn voortgang volgen?
Registreer en volg je voortgang eenvoudig in de FoodFirst Health app. Op vaste momenten heb je online contact met je diëtist via berichten. Je diëtist beantwoordt je vragen en geeft persoonlijke updates, tips, en informatie op maat.
Kan ik de behandeling volgen in mijn eigen tempo?
Tijdens het eerste videogesprek, bepaal je samen met de diëtist in welk tempo je het programma wilt doorlopen.
Is het programma ook beschikbaar in andere talen dan Nederlands?
Nee, het programma is momenteel alleen beschikbaar in het Nederlands.

App support

Hoe kan ik de app downloaden?
De FoodFirst Health app is beschikbaar in Google Play en in de App Store. Zodra je bent doorverwezen door de huisarts, ontvang je een bericht van FoodFirst Health met een inlogcode om de app te installeren.
Kan ik de app op mijn computer of laptop gebruiken?
De FoodFirst Health app is alleen beschikbaar voor smartphones en tablets, niet voor computers of laptops.